السبت 27 أبريل 2024 مـ 07:38 مـ 18 شوال 1445 هـ
جريدة النور
نادي النصر الرياضي
نادي النصر الرياضي
رئيس التحرير محمد حلمي
فى ضربة أمنية مؤثرة ضد حائزى ومتجرى القطع الأثرية.. ضبط 1118 قطعة أثرية مختلفة بحوزة موظف بأسيوط بقصد الإتجار نقل مواطنين اثنين من مصر إلى المملكة لاستكمال علاجهما فريق طبي سعودي يفوز بالمركز الأول في مسار السرطان في هاكاثون مختبر الابتكار بنظم الصحة بجامعة هارفارد مركز الملك سلمان للإغاثة يوزع مساعدات ايوائية للمحافظات اليمنية المتضررة من السيول والأمطار وصول الطائرة الإغاثية السعودية الـ 48 لإغاثة الشعب الفلسطيني في قطاع غزة التي يسيّرها مركز الملك سلمان للإغاثة المملكة تختتم مشاركتها الفاعلة في مؤتمر الطاقة العالمي في هولندا.. والجناح السعودي يشهد عقد 33 جلسة نقاشية كشف حقيقة إدعاء شخص على قناة فضائية بوجود اكتشاف أثري بمنزل بنزلة السمان بالجيزة ضبط (441) مخالفة لقائدى الدراجات النارية لعدم إرتداء الخوذة. رسالة خاصة لإمام عاشور من قلب غزة قبل موقعة مازيمبي.. ما القصة؟ سباقات ماراثون الكانوي والكياك والباراكانوي بنهر النيل في ذكرى تحرير سيناء مصدر رفيع المستوى: تقدم ملحوظ في تقريب وجهات النظر بشأن التوصل لهدنة بقطاع غزة مساعد وزير التعليم: إنشاء 100 مدرسة خاصة سنويا على مستوى الجمهورية

هدير بدور تكتب :مش معني ان حواليك ناس كتير انك مش لوحدك ؟! 

هدير بدور
هدير بدور

الوحدة ملهاش علاقة ابدا بالناس اللي حواليك ، ممكن يبقي عندك مليون صاحب و اهل و عزوة بس وانت قاعد وسطهم حاسس بالوحدة ! الوحدة من المشاعر الإنسانية و نقدر نعتبرها غريبة عشان ملهاش سبب محدد بس بتبقي ديما حاسس انك عايز تقعد لوحدك و الانطواء و الانعزال بيبقي جواك حاجة مش عيزاك تعرف حد ولا تتعامل مع حد ولا تدخل في علاقات جديدة شعور و احساس بيخليك ان عايز تفضل لوحدك و بس و مش عارف تتعامل مع أي حد ولا اي شخص حواليك ! ممكن نقول أن من أسباب الوحدة الاكتئاب و الاكتئاب دا مرض نفسي و محتاج علاج مش مجرد شعور ولا احساس عادي لا الاكتئاب مرض نفسي و محتاج دكتور نفسي .


و برضوا من الأسباب الاضطرابات النفسية و الضغوط الاجتماعية يعني ممكن يبقي عليك ضغط من كل حاجة حواليك ف تدخل في اكتئاب و بعدين تحس بالوحدة ، و غيرها أسباب كتيييير جدا منقدرش نحددها .


لازم نقرب من اللي حوالينا و نعرف عنهم اكتر و لو حد فضفض و قاله ان عنده وحده داخلية لازم نقف جمبة و نساعده يتخطي دا حتي لو هيروح لدكتور نفسي الدكتور النفسي مش عيب ابداً نعتبره زي اي دكتور بنروحله شخص يساعدنا نتخطي مرحلة في حياتنا مش عارفين نتخطاها !

الوحدة كفيلة تؤدي الي الانتحار لو النفس ضعيفة و الموضوع زاد لازم نبقي موجودين في حياة بعض لازم نبقي جمب بعض ، لو حسيت او اكتشفت ان في حد اعرفه عنده احساس بالوحدة مثلاً أخده و ننزل نتفسح ، احاول ع قد ما اقدر اغير موده بالضحك و الهزار مثلاً ، نسافر وغيرها وغيرها طرق كتيرة عشان نشغله و ميبقاش لوحدة . فإن اسوء أنواع الوحدة اللي بتحس بيها وانت وسط ناسك و اهلك و صحابك.