الأحد 12 مايو 2024 مـ 10:54 مـ 4 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة النور
نادي النصر الرياضي
نادي النصر الرياضي
رئيس التحرير محمد حلمي

حمزة نمرة: كل العالم خذل الفلسطينيين

فن  حمزة نمرة
فن حمزة نمرة

علق الفنان حمزة نمرة على الأزمة التي يمر بها أهالي فلسطين، إذ أشار إلى أن العالم خذل أهالي غزة، وتركهم وحدهم يحاربون العدو، مؤكدًا أن الله سيجعل الجنة جزاءً لهم على صمودهم وحروبهم ضد العدو، ومقاومتهم من أجل الحفاظ على الأرض والعرض.

وكتب حمزة نمرة منشورًا، عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، قال فيه: قلبي واجعني على اللي ماتوا، مش عارف أنام من القهر، فمسكت المصحف، وقرأت كلام ربنا، روحي هدأت واتطمنت عليهم.

حمزة نمرة يدعم الفلسطينين

وأضاف حمزة نمرة: تخيلوا كل اللي كانوا في المستشفى، بآلامهم وأوجاعهم وعطشهم وجوعهم ولهفتهم على عيالهم وعياطهم وقلة حيلتهم.. في غمضة عين.. في أسرع من غمضة عين.. اتبدل حالهم لحال ما أعظمه وأجمله!، لنعيمك يا رب!، فرحين بما آتاهم الله من فضله، وخلاص.. مافيش خوف.. مافيش حزن.. مافيش كل العالم البائس المجنون ده.

وأضاف نمرة: في غمضة عين بقوا منعمين في النعيم الأبدي، ومين يستحق أكتر منكم يا حبايبي؟، ياللي كل العالم.. كل العالم خذلكم ودور وشه الناحية التانية، الجنة طبعًا ليكم، أومال هتكون لمين؟ لينا؟ إحنا شيلتنا تقيلة أوي، لكن أنتم مين قدكم وقد فرحتكم دلوقتي، ألف حمد وشكر لك يا رب، يا عدل يا رحمن يا رحيم.. ألف ألف حمد وشكر.. آمنت يا رب بك وباليوم الآخر.. إنا لله وإنا إليه راجعون يقينًا.

موضوعات متعلقة