السبت 27 أبريل 2024 مـ 06:35 مـ 18 شوال 1445 هـ
جريدة النور
نادي النصر الرياضي
نادي النصر الرياضي
رئيس التحرير محمد حلمي
فى ضربة أمنية مؤثرة ضد حائزى ومتجرى القطع الأثرية.. ضبط 1118 قطعة أثرية مختلفة بحوزة موظف بأسيوط بقصد الإتجار نقل مواطنين اثنين من مصر إلى المملكة لاستكمال علاجهما فريق طبي سعودي يفوز بالمركز الأول في مسار السرطان في هاكاثون مختبر الابتكار بنظم الصحة بجامعة هارفارد مركز الملك سلمان للإغاثة يوزع مساعدات ايوائية للمحافظات اليمنية المتضررة من السيول والأمطار وصول الطائرة الإغاثية السعودية الـ 48 لإغاثة الشعب الفلسطيني في قطاع غزة التي يسيّرها مركز الملك سلمان للإغاثة المملكة تختتم مشاركتها الفاعلة في مؤتمر الطاقة العالمي في هولندا.. والجناح السعودي يشهد عقد 33 جلسة نقاشية كشف حقيقة إدعاء شخص على قناة فضائية بوجود اكتشاف أثري بمنزل بنزلة السمان بالجيزة ضبط (441) مخالفة لقائدى الدراجات النارية لعدم إرتداء الخوذة. رسالة خاصة لإمام عاشور من قلب غزة قبل موقعة مازيمبي.. ما القصة؟ سباقات ماراثون الكانوي والكياك والباراكانوي بنهر النيل في ذكرى تحرير سيناء مصدر رفيع المستوى: تقدم ملحوظ في تقريب وجهات النظر بشأن التوصل لهدنة بقطاع غزة مساعد وزير التعليم: إنشاء 100 مدرسة خاصة سنويا على مستوى الجمهورية

دينا: رقصت تاني يوم وفاة أبويا وعرضت مسرح مع عادل إمام يوم وفاة جوزي (فيديو)

الراقصة دينا
الراقصة دينا

دينا، قالت الراقصة دينا: "معنديش أي جرح باقي جوايا من ناحية والدي لإنه حبيبي، بحبه لاَخر لحظة ومصدقتش إنه مات وكان صاحبي".

رقص دينا بعد وفاة والدها

وأكدت خلال لقائها ببرنامج "ع المسرح" المذاع على قناة "الحياة": "بابا توفى في مستشفى السلام وتاني يوم وفاته رقصت، وجوزي لما مات بردو عملت مسرح مع الزعيم عادل إمام يوم وفاته، دفنته ورجعت عملت المسرحية".

Advertisements
الرقص قصة حياة دينا

وتابعت الراقصة دينا: "أنا بعرف أفصل ما بين حياتي الشخصية بظروفها وبين شغلي، ولما رقصت تاني يوم وفاة أبويا كان الموضوع عادي، ولما اشتغلت مسرح يوم وفاة جوزي كان الموضوع طبيعي".

وأكملت: "لو أنا اعتذرت عن كل شغلي علشان متضايقة يبقى مش هاشتغل وعلشان كده رقصت واشتغلت مسرح بعد وفاة أبويا وجوزي".

جنون دينا في الرقص

وواصلت: "الحزن مبيتقطعش في يوم ولا 40 يوم الحزن بيفضل في القلب وكل يوم عيد ميلاد بابا باكون حزينة على فراقه، وأحلى رقصة في حياتي لما أكون حزينة أو موجوعة، الرقص هو حياتي تقريبا وبيني وبين نفسي بقول الناس اللى مبترقصش بتعمل ايه ازاي بيطلعوا الطاقة اللي جواهم وهما مبيرقصوش، وعلشان كده الرقص أهم حاجة في حياتي".

قطيعة دينا لوالدها

وأشارت: "حبي للرقص الشرقي اصطدم بعادات وأفكار الصعيد ولكن والدي كان متطور شوية لإنه كان عايش فترة في إيطاليا، ووافق جدا إني أدخل فرقة رضا للرقص الشعبي واتمرنت وأنا عيلة صغيرة عندي 9 سنين، إنما لما بقى عمري 15 سنة بدأ يعترض على رقصي وعلى الرقص الشعبي، وقاطعني سنتين وأنا في أولى وتانية جامعة، وقاطعني مقاطعة تامة".

بداية رقص دينا

وتابعت: "أمي كانت واثقة فيا وعارفة أنا هاعمل إيه وهتصرف إزاي بابا كان خايف عليا، ومرعوب من اللي ممكن يحصل ليا، أنا درست آداب قسم فلسفة، وبدأت الرقص الشرقي وأنا في إجازة ثانوية عامة ودي بداية شغلي وفي أولى جامعة كنت بقيت دينا الراقصة المعروفة".


و