السبت 27 أبريل 2024 مـ 04:45 مـ 18 شوال 1445 هـ
جريدة النور
نادي النصر الرياضي
نادي النصر الرياضي
رئيس التحرير محمد حلمي
فى ضربة أمنية مؤثرة ضد حائزى ومتجرى القطع الأثرية.. ضبط 1118 قطعة أثرية مختلفة بحوزة موظف بأسيوط بقصد الإتجار نقل مواطنين اثنين من مصر إلى المملكة لاستكمال علاجهما فريق طبي سعودي يفوز بالمركز الأول في مسار السرطان في هاكاثون مختبر الابتكار بنظم الصحة بجامعة هارفارد مركز الملك سلمان للإغاثة يوزع مساعدات ايوائية للمحافظات اليمنية المتضررة من السيول والأمطار وصول الطائرة الإغاثية السعودية الـ 48 لإغاثة الشعب الفلسطيني في قطاع غزة التي يسيّرها مركز الملك سلمان للإغاثة المملكة تختتم مشاركتها الفاعلة في مؤتمر الطاقة العالمي في هولندا.. والجناح السعودي يشهد عقد 33 جلسة نقاشية كشف حقيقة إدعاء شخص على قناة فضائية بوجود اكتشاف أثري بمنزل بنزلة السمان بالجيزة ضبط (441) مخالفة لقائدى الدراجات النارية لعدم إرتداء الخوذة. رسالة خاصة لإمام عاشور من قلب غزة قبل موقعة مازيمبي.. ما القصة؟ سباقات ماراثون الكانوي والكياك والباراكانوي بنهر النيل في ذكرى تحرير سيناء مصدر رفيع المستوى: تقدم ملحوظ في تقريب وجهات النظر بشأن التوصل لهدنة بقطاع غزة مساعد وزير التعليم: إنشاء 100 مدرسة خاصة سنويا على مستوى الجمهورية

يوسف زيدان ردا على اتهامه بالتطبيع: إسرائيل اتجننت (فيديو)

الكاتب يوسف زيدان
الكاتب يوسف زيدان

يوسف زيدان، رد الكاتب يوسف زيدان، علي الاتهامات التي وجهت له بالتطبيع مع الكيان الصهيوني، قائلا:"اتحاد الكتاب لم يتهمني بالتطبيع ، ولكن واحد ظريف دمه خفيف نشر أخبار مغلوطة عني فقلت لهم خلاص أنا مستقيل".

حقيقة اتهام يوسف زيدان بالتطبيع

وأضاف خلال الجزء الثاني من لقائه ببرنامج "ع المسرح" المذاع علي قناة "الحياة":"رئيس اتحاد الكتاب كلمني وقال لي لأ يا دكتور مفيش لا تحقيق ولا حاجة معاك ولا وجهنا ليك أي اتهام بالتطبيع".

أمل يوسف زيدان بشأن الأزمة الفلسطينية

وتابع:"انا كان عندي أمل لحد السنة اللي فاتت إن ممكن الدنيا تهدأ بين الفلسطينيين والعرب عموما وبين الإسرائيليين، ولكن بعد اللي حصل الشهور الأخيرة إسرائيل اتجننت وهما لو كانوا صبروا شوية كانت الأمور كلها هتتحلحل خالص وكان هيبقى فيه إمكانية للحل".

Advertisements

تحكم إسرائيل في جائزة نوبل

وأوضح:"إسرائيل مش متحكمة في نوبل علشان اغازلها من أجل الحصول علي الجائزة، وإلا كانت أدت الجائزة لإسرائيليين، ومعنديش أي علاقات مباشرة ولا شخصية بالإسرائيليين".

آراء يوسف زيدان بشأن قضية العرب

ولفت:"آرائي بتفوق الناس لأني أنا لما اشوف الأجيال الفلسطينية الناس اللي انا بحبها وأصدقائي والقريبين مني بيموتوا جيل ورا جيل علشان فكرة الحق التاريخي لأ كده مينفعش ولابد من حل".

في الجزء الأول من نفس اللقاء، قال الكاتب يوسف زيدان:"انا مش بخاف من أي حاجة وماشي بمسدس من سنة 2000، لإن طبيعي الصعايدة كده، لما الواحد يوصل عمره 40 عاما يحمل سلاح، وأبويا كان كده واعمامي كانوا كده".

سر سلاح يوسف زيدان


وأضاف:"انا مش بشيل مسدس خوفا من المتشددين والمتطرفين، ولو بخاف منهم مش هتحداهم، ولكن انا معنديش استعداد أموت وانا بهرب، والمتشددين مش مخيفين بالنسبة لي".


فكر الجماعات الدينية المتطرفة

وتابع:"الجماعات الدينية المتطرفة قريت تاريخهم كويس، وعارف بيفكروا ازاي، وهم دايما بيراهنوا علي خوف الشخص ورعبه فيستجيب لهم، داعش ايه معنى انها تجيب ناس وتقطع فيهم وتصورهم وتورينا علشان نترعب فنستسلم ليهم".

و